Úsek praktického vyučovania

SOU od svojho vzniku až do 1.9.1984 priamo nezodpovedalo za praktické vyučovanie žiakov. To bolo zabezpečené v organizáciach, pre ktoré sa žiaci pripravovali na povolanie. SOU zabezpečovalo len teoretické vyučovanie žiakov a výchovu mimo vyučovania, zároveň úzko spolupracovalo s organizáciami zabezpečujúcimi praktické vyučovanie.

Zriadením SOU služieb SZVD Poprad v roku 1984, ako komplexného SOU, získala škola kvalitatívne vyššiu platformu. Od školského roku 1984/85 SOU v plnom rozsahu zodpovedá za komplexnú prípravu svojich žiakov na povolanie.

Z uvedených dôvodov od 1.6.1984 SOU začalo s budovaním úseku praktického vyučovania rovnako v personálnej, i v materiálnej oblasti. SOU začalo zabezpečovať praktické vyučovanie žiakov prvých ročníkov “čiernych” remesiel v nových vlastných dielenských priestoroch pre 90 žiakov v štyroch učebných odboroch od 1.9.1984. Pre zabezpečenie praktického vyučovania SOU delimitovalo z výrobných družstiev osem majstrov odborného výcviku.

Úsek praktického vyučovania v šk. r. 1984/85 zabezpečoval odborný výcvik žiakov mimo vlastných dielní na jedenástich pracoviskách praktického vyučovania prostredníctvom štyridsiatich štyroch majstrov odborného výcviku,z ktorých ôsmi boli už zamestnancami SOU.

Celá odborná príprava na povolanie bola riadená Stredným odborným učilištím služieb SZVD Poprad cez zástupcu riaditeľa pre praktické vyučovanie od školského roku 1984/85.

V rokoch 1985 - 1989 SOU zabezpečovalo praktické vyučovanie žiakov na vlastných pracoviskách v dielňach SOU, v diagnostickej dielni, vo vlastnej zváračskej škole, zriadenej 29.12.1986 s celoslovenskou pôsobnosťou i na pracovných miestach výrobných družstiev Inštalatér Poprad, VĽAD Poprad, Podtatran Poprad a v strediskách praktického vyučovania v štátnych podnikoch OPKS Poprad, KS Tatry, OTEX Prešov, OTEX Košice, PRIOR Košice, DP Prešov a Podtatranské reštaurácie Poprad.

Praktické vyučovanie personálne zabezpečovalo 20 vlastných majstrov odborného výcviku a 18 majstrov z jedenástich stredísk praktického vyučovania.

Počas celej existencie úseku praktické vyučovanie bolo zabezpečované produktívnym spôsobom, v prvých ročníkoch skupinovou, vo vyšších ročníkoch individuálnou formou.

Spolupráca s organizáciami, v ktorých boli strediská praktického vyučovania, s výrobnými družstvami a SZVD bola dobrá. Prínosom v tom období boli súťaže odborných zručností, dostatok finančných prostriedkov na odborné akcie žiakov a budovanie materiálno-technickej základne. Podiel žiakov pripravujúcich sa pre výrobné družstvá predstavoval 20 % z celkového počtu žiakov za školský rok.

Financovnie praktického vyučovania bolo definitívne zabezpečené organizáciami, ktoré si prípravu žiakov na povolanie v SOU objednali a aktívne na nej participovali.

V dôsledku celospoločenských zmien v roku 1989 podmienky realizácie praktického vyučovania prešli určitými kvalitatívnymi, ale i formálnymi a transformačnými zmenami. Postupný rozpad štátnych organizácií, privatizácia, vznik trhových podmienok a nesolventnosť organizácií spôsoboval trvalý deficit prostriedkov pre činnosť SOU a úseku praktického vyučovania. Organizácie neuhrádzali náklady za objednanú prípravu na povolanie pre nesolventnosť.

Štátne podniky OTEX Prešov, OTEX Košice, PRIOR Košice, Podtatranské reštaurácie Poprad, DP-Prešov, KS Tatry, OPKS Poprad nevyčlenili z privatizačného procesu nehnuteľný majetok stredísk praktického vyučovania, slúžiaci na praktické vyučovnie žiakov. Tým SOU postupne strácalo pracovné miesta pre praktické vyučovanie v uvedených organizáciach, ako i kvalifikovaných majstrov odborného výcviku–zamestnancov štátnych podnikov. Pochopenie pre zachovanie pracovných miest sme nenašli ani vo VD VĽAD Poprad. K 30.6.1991 SOU delimitovalo z uvedených organizácií do svojho stavu devätnásť majstrov odborného výcviku a bezúhradným prevodom i hnuteľný majetok bývalých stredísk praktického vyučovania..

Začala sa transformácia činnosti úseku praktického vyučovania. Stratené pracovné miesta pre praktické vyučovanie boli zabezpečené ekonomickým prenájmom a zmluvne s novoformujúcim sa súkromným sektorom.

Koncom roku 1991 v súlade s Vyhláškou MŠ SR č. 80 / 91 Zb., praktické vyučovanie bolo zabezpečené v štyridsiatich súkromných organizáciach. Do výchovnovzdelávacieho procesu vstúpil nový faktor–trhovo sa správajúci súkromný sektor.

Činnosť úseku od roku 1992 bola zameraná na znižovnie počtu pracovných miest v ekonomickom prenájme a budovanie vlastných pracovných miest. Vo vlastných priestoroch bolo zriadené kaderníctvo, aranžérska dielňa, krajčírska dielňa, autoškola a emisné stredisko.

V období rokov 1993-1997 sa stav pracovníkov úseku stabilizoval na 40 pracovníkov, z ktorých 36 je pedagogických so stopercentnou kvalifikovanosťou. Úsek pri zabezpečovaní praktického vyučovania každoročne spolupracuje s približne sto štyridsiatimi organizáciami súkromného sektoru, Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou, úradom práce, mestskými a regionálnymi organizáciami, s cieľom zvládnuť nároky kladené na úroveň praktického vyučovania a zručnosti absolventov SOU.

Dopyt po službách, ktoré SOU v rámci praktického vyučovania poskytuje, výsledky súťaží odborných zručností a záujem žiakov základných škôl o štúdium v SOU potvrdzuje, že i v tejto oblasti naša škola v nových podmienkach naštartovala dobre.

Ing.Vladimír Vencko

zást. riad. pre OV

ciara.gif (611 bytes)