Študijný odbor: 

   6405 4 00

pracovník marketingu

Zameranie: 

blok obchodu
blok cestovného ruchu

od 3. ročníka možnosť výberu bloku obchodu alebo cestovného ruchu

Dĺžka prípravy: 

   4 roky

Charakteristika odboru:  

Absolvent študijného odboru pracovník marketingu je kvalifikovaný odborník so širokým odborným profilom a primeraným všeobecným vzdelaním, schopný vykonávať odborné činnosti súvisiace s praktickým marketingom. Je schopný vykonávať práce súvisiace i s riadením a organizovaním. Pozná sortiment, vlastnosti výrobkov, spôsob výroby, odbytu, obchodu a služieb. Dokáže zostaviť ponuku produktov a aplikovať nástroje marketingu. Vie využívať výsledky prieskumu trhu. Ovláda hospodársku korešpondenciu, obsluhu, využitie informačných technológií a základy účtovnej evidencie.
Absolvent je otvorený novým trendom a metódam v praxi. Je shopný samostatne a tvorivo uplatniť teoretické vedomosti a praktické zručnosti v danej oblasti.
Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností musí mať absolvent nevyhnutne všeobecné vzdelanie, byť dostatočne adaptibilný, logicky mysliaci, schopný aplikovať získané vedomosti, schopnosti a zručnosti v podmienkach trhového hospodárstva. Je schopný pracovať samostatne, aj v tíme, sústavne sa vzdelávať štúdiom ďalšej odbornej literatúry a sledovať vývoj vo svojom odbore.
Absolvent vie používať racionálne metódy práce, získané vedomosti a zručnosti, vie cieľavedome, rozvážne a rozhodne konať v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie.
Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky:
V oblasti všeobecného vzdelania:
Absolvent má:

- potrebnú slovnú zásobu a správnu vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom prejave
- vedomosti zo slovenskej a významnej svetovej literatúry
- vedomosti z dejín slovenského národa a významných období svetových dejín
- základné vedomosti z vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby
- vedomosti z cudzieho jazyka na úrovni, ktorá umožní priamu komunikáciu a štúdium zahraničnej odbornej literatúry a základné vedomosti z druhého cudzieho jazyka
- vedomosti zo stredoškolskej matematiky, ostatných prírodovedných predmetov a vie ich aplikovať v odborných predmetoch a praxi
- základné vedomosti z psychológie, sociológie a spoločenskej komunikácie
- schopnosť dodržiavať zásady spoločenského protokolu a správania
- základné vedomosti z ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a prostredia
V oblasti odborného vzdelania:
Absolvent má:
- aktívne používať ekonomické pojmy a ovládať ich súvislosti
- chápať príčiny a dôsledky stavu a vývoja ekonomických javov a procesov
- poznať podstatu a princípy výrobného a obchodného podniku a podnikateľskej činnosti
- poznatky z ekonomiky, marketingu a riadenia podnikovej činnosti, o základných netódach dosiahnutia podnikateľských cieľov organizácie
- ovládať podstatu a princípy finančného hospodárenia a základy finančnej analýzy
- ovládať základy účtovníctva
- ovládať právne normy a predpisy
- aktívne využívať informačné technológie
- kultivovaný prejav v písomnom i ústnom styku
- poznať techniky spoločenskej komunikácie, komunikácie na pracovisku s obchodnými, bankovými a ďalšími partnermi, vrátane zahraničných
- poznať úlohu podnikového manažmentu v riadiacom procese
- aplikovať princípy marketingu
- hospodárne a ekologicky využívať majetok podniku so snahou dosiahnuť efektívny ekonomický výsledok
- rozvíjať a dopĺňať svoje odborné vzdelanie s ohľadom na zmeny v ekonomickej praxi
- rozlíšiť a charakterizovať vlastnosti surovín, materiálov,   polotovarov a tovarov používaných v príslušnom odbore
- poznať funkcie technologických zariadení, jednotnú odbornú terminológiu
- ovládať platné normy, technologické postupy pri výrobe, obchode a službách
- určiť schému zásad hodnotenia akosti surovín, materiálov a hotových výrobkov formou vstupnej a výstupnej kontroly
- dodržiavať predpisy a dohody súvisiace s balením, skladovaním a distribúciou tovaru
- prehľad o príležitostiach regionálneho trhu v podnikateľských zámeroch
- poznať prírodné, historické, kultúrne podmienky regiónu, Slovenska a sveta
- poznať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce, tvorby a ochrany životného prostredia
Absolvent vie:
- vyhotovovať expedičné doklady - dodacie listy
- zhotovovať štatistiku a rozbor predaja
- podporovať a prezentovať predaj produktov podniku
- získavať ďalších zákazníkov a odberateľov
- vyhodnocovať obchodné a marketingové aktivity
- vykonávať základné činnosti v obchode a službách
- posudzovať úžitkové vlastnosti tovaru
- kontrolovať senzorickou a analytickou metódou produkty podniku
- zostaviť marketingový plán konkrétneho podniku, aj s využitím informačných technológií
- vykonávať obchodné činnosti, ktoré súvisia s marketingom podniku
- realizovať predaj tovaru
- spropagovať produkty a vytvoriť ponukový list produktov
- uplatňovať progresívne trendy v odbore
- organizovať prácu, riadiť menší kolektív pracovníkov a koordinovať prácu v tíme
Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti
Absolvent sa vyznačuje:
- záujmom o celoživotné vzdelávanie a schopnosťou prijímať nové poznatky s ohľadom na vývoj a technický pokrok vo svojom odbore
- empatiou, toleranciou a prosociálnym správaním
- komunikatívnosťou a priateľskosťou
- trpezlivosťou, vytrvalosťou, flexibilitou a kreatívnosťou
- schopnosťou spolupráce, spoľahlivosťou, presnosťou
- primeranou sebareflexiou, sebadisciplínou, diskrétnosťou a zodpovednosťou
- myslením v súvislostiach, rozhodným a rozvážnym konaním
- kultivovaným vystupovaním a správaním
- vysokou úrovňou environmentálneho vedomia

Učebný plán

Kategórie a názvy vyučovacích predmetov

Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku

1. 2. 3. 4. Spolu
Všeobecnovzdelávacie predmety 15 14 12 9 50
slovenský jazyk a literatúra 2 2 2 2 8
cudzí jazyk 3 3 3 3 12
druhý cudzí jazyk - - 2 2 4
občianska náuka 1 1 1 - 3
dejepis 2 2 - - 4
etická výchova/náboženská výchova 1 1 - - 2
matematika 3 2 2   7
informatika 1 1 - - 2
telesná výchova 2 2 2 2 8
Odborné predmety 11 14 18 19 62
ekonomika 1 2 2 2 7
marketing - 2 3 3 8
účtovníctvo - 1 1 2 4
technika administratívy 2 1 - - 3
aplikovaná informatika - - 2 2 4
technológia (r)
tovaroznalectvo(s)
služby a cestovný ruch(t)
2 2 1 1 6
tovaroznalectvo(r)
marketingová komunikácia a propagácia(s)
manažment podnikov cestovného ruchu(t)
- - 2 2 4
odborný výcvik 6 6 7 7 26
Voliteľné predmety ( v 3. a 4. ročníku je možnosť voľby voliteľných predmetov)
konverzácia v cudzom jazyku         4
chémia/biológia/fyzika         5
základy ekológie         1
seminár z chémie         4
seminár z biológie         4
seminár z fyziky         4
seminár z matematiky         4
hospodárska geografia         3
estetická výchova         4
psychológia práce trhu         2
hospodárske právo         2
obchodná prevádzka         3
aranžovanie a propagácia         2
ochrana rastlín         2
potraviny a výživa         2
mikrobiológia         2
úvod do sveta práce         2
dejiny vinohradníctva         2
geografia cestovného ruchu         3
technika prevádzky         2
ekonomické cvičenia v cvičnej firme         4
spoločenská komunikácia         2
Rozširujúce hodiny 2 2 2 2 8
Spolu 33 33 35 35 136
Nepovinné predmety  
športové hry          
konverzácia v cudzom jazyku          
cvičenia z matematiky          
motorové vozidlá          
Predmet ako säčasť povinných predmetov          
ochrana človeka a prírody          
environmentálna výchova          
výchova k manželstvu a rodičovstvu          

(r), (s), (t) - špeciálne predmety pre jednotlivé bloky učiva

ciara.gif (611 bytes)