Absolvent
študijného odboru pracovník marketingu je kvalifikovaný odborník so širokým
odborným profilom a primeraným všeobecným vzdelaním, schopný vykonávať odborné
činnosti súvisiace s praktickým marketingom. Je schopný vykonávať práce súvisiace
i s riadením a organizovaním. Pozná sortiment, vlastnosti výrobkov, spôsob výroby,
odbytu, obchodu a služieb. Dokáže zostaviť ponuku produktov a aplikovať nástroje
marketingu. Vie využívať výsledky prieskumu trhu. Ovláda hospodársku
korešpondenciu, obsluhu, využitie informačných technológií a základy účtovnej
evidencie.
Absolvent je otvorený novým trendom a metódam v praxi. Je shopný samostatne a
tvorivo uplatniť teoretické vedomosti a praktické zručnosti v danej oblasti.
Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností musí mať absolvent
nevyhnutne všeobecné vzdelanie, byť dostatočne adaptibilný, logicky mysliaci,
schopný aplikovať získané vedomosti, schopnosti a zručnosti v podmienkach trhového
hospodárstva. Je schopný pracovať samostatne, aj v tíme, sústavne sa vzdelávať
štúdiom ďalšej odbornej literatúry a sledovať vývoj vo svojom odbore.
Absolvent vie používať racionálne metódy práce, získané vedomosti a
zručnosti, vie cieľavedome, rozvážne a rozhodne konať v súlade s právnymi normami
spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie.
Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky:
V oblasti všeobecného vzdelania:
Absolvent má:
- potrebnú slovnú zásobu a správnu vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a
písomnom prejave
- vedomosti zo slovenskej a významnej svetovej literatúry
- vedomosti z dejín slovenského národa a významných období svetových dejín
- základné vedomosti z vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby
- vedomosti z cudzieho jazyka na úrovni, ktorá umožní priamu komunikáciu a
štúdium zahraničnej odbornej literatúry a základné vedomosti z druhého cudzieho
jazyka
- vedomosti zo stredoškolskej matematiky, ostatných prírodovedných predmetov a
vie ich aplikovať v odborných predmetoch a praxi
- základné vedomosti z psychológie, sociológie a spoločenskej komunikácie
- schopnosť dodržiavať zásady spoločenského protokolu a správania
- základné vedomosti z ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie
človeka a prostredia
V oblasti odborného vzdelania:
Absolvent má:
- aktívne používať ekonomické pojmy a ovládať ich súvislosti
- chápať príčiny a dôsledky stavu a vývoja ekonomických javov a procesov
- poznať podstatu a princípy výrobného a obchodného podniku a podnikateľskej
činnosti
- poznatky z ekonomiky, marketingu a riadenia podnikovej činnosti, o základných
netódach dosiahnutia podnikateľských cieľov organizácie
- ovládať podstatu a princípy finančného hospodárenia a základy finančnej
analýzy
- ovládať základy účtovníctva
- ovládať právne normy a predpisy
- aktívne využívať informačné technológie
- kultivovaný prejav v písomnom i ústnom styku
- poznať techniky spoločenskej komunikácie, komunikácie na pracovisku s
obchodnými, bankovými a ďalšími partnermi, vrátane zahraničných
- poznať úlohu podnikového manažmentu v riadiacom procese
- aplikovať princípy marketingu
- hospodárne a ekologicky využívať majetok podniku so snahou dosiahnuť
efektívny ekonomický výsledok
- rozvíjať a dopĺňať svoje odborné vzdelanie s ohľadom na zmeny v
ekonomickej praxi
- rozlíšiť a charakterizovať vlastnosti surovín, materiálov,
polotovarov a tovarov používaných v príslušnom odbore
- poznať funkcie technologických zariadení, jednotnú odbornú terminológiu
- ovládať platné normy, technologické postupy pri výrobe, obchode a službách
- určiť schému zásad hodnotenia akosti surovín, materiálov a hotových
výrobkov formou vstupnej a výstupnej kontroly
- dodržiavať predpisy a dohody súvisiace s balením, skladovaním a
distribúciou tovaru
- prehľad o príležitostiach regionálneho trhu v podnikateľských zámeroch
- poznať prírodné, historické, kultúrne podmienky regiónu, Slovenska a sveta
- poznať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce, tvorby
a ochrany životného prostredia
Absolvent vie:
- vyhotovovať expedičné doklady - dodacie listy
- zhotovovať štatistiku a rozbor predaja
- podporovať a prezentovať predaj produktov podniku
- získavať ďalších zákazníkov a odberateľov
- vyhodnocovať obchodné a marketingové aktivity
- vykonávať základné činnosti v obchode a službách
- posudzovať úžitkové vlastnosti tovaru
- kontrolovať senzorickou a analytickou metódou produkty podniku
- zostaviť marketingový plán konkrétneho podniku, aj s využitím
informačných technológií
- vykonávať obchodné činnosti, ktoré súvisia s marketingom podniku
- realizovať predaj tovaru
- spropagovať produkty a vytvoriť ponukový list produktov
- uplatňovať progresívne trendy v odbore
- organizovať prácu, riadiť menší kolektív pracovníkov a koordinovať prácu
v tíme
Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a
schopnosti
Absolvent sa vyznačuje:
- záujmom o celoživotné vzdelávanie a schopnosťou prijímať nové poznatky s
ohľadom na vývoj a technický pokrok vo svojom odbore
- empatiou, toleranciou a prosociálnym správaním
- komunikatívnosťou a priateľskosťou
- trpezlivosťou, vytrvalosťou, flexibilitou a kreatívnosťou
- schopnosťou spolupráce, spoľahlivosťou, presnosťou
- primeranou sebareflexiou, sebadisciplínou, diskrétnosťou a zodpovednosťou
- myslením v súvislostiach, rozhodným a rozvážnym konaním
- kultivovaným vystupovaním a správaním
- vysokou úrovňou environmentálneho vedomia |